In-company training voor leerkrachten in het basisonderwijs
Een warm en respectvol klassenklimaat: je kunt het niet alleen en je hoeft het niet alleen te doen. Doe het samen met de kinderen in je klas.
Met de EmoE-training krijg je niet wééér een tijdrovende methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kinderen in de klas.
Je leert anders kijken naar kinderen. Anders denken over gedrag. Je snapt wat de diepste beweegredenen van het kind in je klas zijn. Niet meer handelingsverlegen als het gaat om een kind met 'wonderlijk' gedrag zoals ADHD, impulsief en grensoverschrijdend gedrag of concentratieproblemen.
Je integreert de kennis en vaardigheden uit de training in je dagelijkse werk met kinderen.
1. Allen voor één, één voor allen
Een bijzonder samenwerking tussen jou en de kinderen.
2. Kinderen die blij zijn met jou en met elkaar
Zo wordt naar school gaan weer leuk.
Je gaat met MeerEnergieNaarSchool.
Omdat je integratief lesgeeft komt er tijd vrij.
De allergrootste vergissing is dat sociaal-emotionele ontwikkeling als een apart lesonderwerp wordt aangeboden.
De volgende vergissing is de gedachte dat het de sociaal-emotionele vaardigheidstraining is, die het effect bepaalt bij de kinderen.
De derde vergissing die regelmatig wordt gemaakt is de aanname dat sociale vaardigheden, net als de emotionele ontwikkeling, op te vatten zou zijn als een rijpings- en ontwikkelingsproces.
Gelukkig kinderen doen gezellig en leuk, ongelukkige kinderen gedragen zich vreemd en onbegrijpelijk. Achter ieder gedrag schuilt een gevoel. Een kind dat zich gelukkig voelt is bereid om ‘sociaal’ te doen. Maar dan moeten hij wel weten wat dat is en hoe je dat doet.
Sociale vaardigheden zijn aan te leren oplossingen voor een probleem in relaties. Een gezonde emotionele ontwikkeling gaat niet vanzelf. Emotionele ontwikkeling is het herkennen, begrijpen en accepteren van gevoelens.
Je geeft educatie (bijvoorbeeld een 7 minuten-kringlesje) en demonstreert als leider hoe je warm en respectvol met elkaar omgaat. Jouw basisattitude is het voorbeeld voor de kinderen. De kinderen leren daardoor warm en respectvol te reageren op de gevoelens van henzelf en van anderen.
Hoe begin je in jouw klas met het creëren van een warm klassenklimaat? Door direct met de kinderen aan de slag te gaan met de 7 sleutels van de EmoE-training. Lees meer over de uitgangspunten van EmoE
Onderstaande thema’s zijn de basisingrediënten van de gezonde emotionele ontwikkeling. In elke groep van elke leeftijd werk je aan deze thema’s.
Zelfkennis
Wat weet ik over mij zelf en waar ben ik nieuwsgierig naar?
Zelfrespect
Hoe goed blijf ik bij mijn eigen wensen en doelen?
Zelfvertrouwen
Welke interne hulpbronnen heb ik, die ik kan inzetten?
Zelfliefde
Hoeveel hou ik van mijzelf?
Zelfbeschikkingsgevoel
Welke gevoelens heb ik en heb ik daar vrij toegang tot?
Zelfstandigheid
Hoe goed kan ik mijn leven gelukkig maken (intern lotsbepaald)?
Zelfverwerkelijking
Hoe word ik die ik ben (of wil zijn)?
Niveau 1: EmoE Basics
De 7 sleutels van EmoE worden allemaal behandeld. Je ervaart de EmoE oefeningen zelf en voert ze uit in je klas. Je leert het belang van het koppelen van creativiteit (zingen, tekenen, knutselen) aan de emotionele ontwikkeling. Je krijgt praktische tips voor in je klas; ook voor kinderen met ADHD, impulsief en grensoverschrijdend gedrag en concentratieproblemen.
Niveau 2: EmoE Practitioner
Verdieping van de stof uit Niveau 1 met daar bovenop: het inzetten van verhalen en gedichten ter ondersteuning van de emotionele ontwikkeling. Je leert een ouderavond organiseren waarin je de principes van de EmoE uitlegt aan de ouders.
Je leert op een EmoE manier met je collega’s leerlingen bespreken waardoor beter wordt begrepen wat een kind bezielt en wat het nodig heeft.
Niveau 3: EmoE Advanced
Verdieping niveau 1 en 2, aangevuld met creatieve werkvormen zoals toneel en muziek ter ondersteuning van de sociale vaardigheden en de emotionele ontwikkeling.
Je leert integratief lesgeven waardoor je tijd, ruimte en rust over hebt voor die bijzondere momenten die zich in de klas voordoen. Zoals: botsingen tussen kinderen, de mooie en onroerende momenten en de bijzondere kinderen.
Je leidt kinderen op tot ‘EmoE-mediator’ die emotionele steun geven aan kinderen in de school. Ze helpen o.a. bij oplossen van conflicten, stimuleren van wederzijds respect, het voorkomen van pesterijen.
In het optionele 4e jaar zet je de kroon op je werk met door middel van de 7 daagse EmoE-Coach training. Je leert (nieuwe) collega’s coachen in de visie en de uitvoering van de Emotionele Educatie. Als gediplomeerd EmoE-Coach kun jij op een echte EmoE-wijze met liefdevol en warm contact je collega’s en directie scherp houden op de EmoE-visie. Je kon al een warm klassenklimaat creëren en nu ook een warm schoolklimaat stimuleren!
Voor leerkrachten die vinden dat kinderen er recht op hebben om gelukkig te zijn op een gelukkige school. En die zich willen en durven verplaatsen in de belevingswereld van het kind.
De dag bestaat uit vier delen.
Ochtend (11.30 – 13.30)
Middag (14.30 – 16.00)
Namiddag (16. 15 – 17.30)
Avond (19.00 – 20.30)
Je krijgt les van inspirerende docenten, supervisoren en leertherapeuten. Samen met jou geven zij deze EmoE-opleiding vorm en inhoud.
Je opleiders zijn ervaren praktijkprofessionals die een zelfstandige praktijk voor Integratieve Kindertherapie voeren en bovendien ook jarenlang voor de klas hebben gestaan of nog staan. Zij hebben verstand van psychotherapie en van onderwijs. Daarom zijn ze bij uitstek geschikt om je alles te vertellen over de psychische structuur en de emotionele ontwikkeling van kinderen.
De EmoE-training wordt vanaf 2023 alleen in-company aangeboden.
Je kunt contact opnemen voor de mogelijkheden op jouw school met de ontwikkelaar en trainer EmoE-training Charlotte Visch via info@charlottevisch.nl of 06-30679061.
Niveau 1: EmoE Basics
De 7 sleutels van EmoE worden allemaal behandeld. Je ervaart de EmoE oefeningen zelf en voert ze uit in je klas. Je leert het belang van het koppelen van creativiteit (zingen, tekenen, knutselen) aan de emotionele ontwikkeling. Je krijgt praktische tips voor in je klas; ook voor kinderen met ADHD, impulsief en grensoverschrijdend gedrag en concentratieproblemen.
Niveau 2: EmoE Practitioner
Verdieping van de stof uit Niveau 1 met daar bovenop: het inzetten van verhalen en gedichten ter ondersteuning van de emotionele ontwikkeling. Je leert een ouderavond organiseren waarin je de principes van de EmoE uitlegt aan de ouders.
Je leert op een EmoE manier met je collega’s leerlingen bespreken waardoor beter wordt begrepen wat een kind bezielt en wat het nodig heeft.
Niveau 3: EmoE Advanced
Verdieping niveau 1 en 2, aangevuld met creatieve werkvormen zoals toneel en muziek ter ondersteuning van de sociale vaardigheden en de emotionele ontwikkeling.
Je leert integratief lesgeven waardoor je tijd, ruimte en rust over hebt voor die bijzondere momenten die zich in de klas voordoen. Zoals: botsingen tussen kinderen, de mooie en onroerende momenten en de bijzondere kinderen.
Je leidt kinderen op tot ‘EmoE-mediator’ die emotionele steun geven aan kinderen in de school. Ze helpen o.a. bij oplossen van conflicten, stimuleren van wederzijds respect, het voorkomen van pesterijen.
In het optionele 4e jaar zet je de kroon op je werk met door middel van de 7 daagse EmoE-Coach training. Je leert (nieuwe) collega’s coachen in de visie en de uitvoering van de Emotionele Educatie. Als gediplomeerd EmoE-Coach kun jij op een echte EmoE-wijze met liefdevol en warm contact je collega’s en directie scherp houden op de EmoE-visie. Je kon al een warm klassenklimaat creëren en nu ook een warm schoolklimaat stimuleren!
Voor leerkrachten die vinden dat kinderen er recht op hebben om gelukkig te zijn op een gelukkige school. En die zich willen en durven verplaatsen in de belevingswereld van het kind.
De dag bestaat uit vier delen.
Ochtend (11.30 – 13.30)
Middag (14.30 – 16.00)
Namiddag (16. 15 – 17.30)
Avond (19.00 – 20.30)
Je krijgt les van inspirerende docenten, supervisoren en leertherapeuten. Samen met jou geven zij deze EmoE-opleiding vorm en inhoud.
Je opleiders zijn ervaren praktijkprofessionals die een zelfstandige praktijk voor Integratieve Kindertherapie voeren en bovendien ook jarenlang voor de klas hebben gestaan of nog staan. Zij hebben verstand van psychotherapie en van onderwijs. Daarom zijn ze bij uitstek geschikt om je alles te vertellen over de psychische structuur en de emotionele ontwikkeling van kinderen.
De EmoE-training wordt vanaf 2023 alleen in-company aangeboden.
Je kunt contact opnemen voor de mogelijkheden op jouw school met de ontwikkelaar en trainer EmoE-training Charlotte Visch via info@charlottevisch.nl of 06-30679061.
Ik beantwoord graag je vragen. Mail me of stuur me je telefoonnummer.
Wil je een persoonlijk advies-op-maat? Neem dan contact met me op!
Sfeer proeven? Kom naar ons Open Huis.