Kinderen en hoogbegaafdheid

Hoogbegaafd of hoofdbegaafd
2-daagse training voor professionals

Hoogbegaafdheid

Kinderen met een hoog IQ hebben het lastig op school. Sommige kinderen die hoofdbegaafd zijn, gedragen zich opvallend anders. Ze hebben woede-uitbarstingen, gooien met spullen en vinden alles saai. Weer andere lijken helemaal niet zo slim, want zij presteren gemiddeld. Hoe kun je dan met zekerheid zeggen dat een kind hoogbegaafd is? Door een IQ-test zul je denken. Iedereen boven een IQ van 130 is HB. Maar …door faalangst presteren zeer intelligente kinderen laag op een IQ-test. Hun gedrag wordt vaak gezien vanuit de diagnose-drift-bril. Hun gedrag zou voortkomen uit ADHD, ADD of ze zijn autistisch.

Deze module richt zich op de wijze waarop slimme kinderen weer gelukkig kunnen worden.  

 

Gratis reserveren?

Wat levert het je op?

  1. Je helpt slimme kinderen in je praktijk zich weer gelukkig te voelen, doordat je snel en slim op ze reageert.
  2. Je voert schoolgesprekken als dat nodig is, zodat de leerkracht weet met wie zij/hij te maken heeft en bereid is om de (unieke) gebruiksaanwijzing van dit kind toe te passen.
  3. Je ondersteunt ouders, om op een andere manier met hun kind om te gaan.
  4. Je krijgt achtergrondinformatie over de gangbare ideeën over hoogbegaafdheid en hoe je die kunt gebruiken in je werk.

Voor wie is de opleiding bedoelt?

 Je hebt een hbo-, universitair of gelijkwaardig vooropleidingsniveau en werkt met hoogbegaafde kinderen.

Deze training is tevens een module in het kader van de opleiding Integratieve Kindertherapie ECP (zie de opleiding).

Kosten, data & locatie

Studiekosten

De kosten bedragen € 550.  

 

Data

De twee lesdagen zijn op maandag van 10.30 tot 16.30 uur.

2025 | 24/3, 31/3 

 

Locatie

De Academie, Klaprozenweg 123
1033 NN Amsterdam Noord (NDSM)

Inhoud

In deze lessen leer je het verschil tussen hoog-intelligent, hoogbegaafdheid en de verschillende intelligenties die Howard Gardner onderscheidt. We gaan aan de slag met het herkennen van hoogbegaafdheid bij kinderen aan de hand van hun gedragingen in jouw praktijk. Verder: Het bekende ‘top-down’ leren, leren-leren, typen hoogbegaafdheid (forum op internet) en wat je eigen (voor)oordelen zijn op het weigergedrag van kinderen.

 

Veel hoogbegaafde kinderen hebben het bijltje er al bij neergegooid, voordat ze bij jou komen. Ze gedragen zich naar de ideeën van de leerkracht en geloven dat ze dom, onhandelbaar, stom of gek zijn. We zullen het daarom uitgebreid hebben over het Pygmalion-effect.

Voor wie is de opleiding bedoelt?

 Je hebt een hbo-, universitair of gelijkwaardig vooropleidingsniveau en werkt met hoogbegaafde kinderen.

Deze training is tevens een module in het kader van de opleiding Integratieve Kindertherapie ECP (zie de opleiding).

Kosten, data & locatie

Studiekosten

De kosten bedragen € 550.  

 

Data

De twee lesdagen zijn op maandag van 10.30 tot 16.30 uur.

2025 | 24/3, 31/3 

 

Locatie

De Academie, Klaprozenweg 123
1033 NN Amsterdam Noord (NDSM)

Inhoud

In deze lessen leer je het verschil tussen hoog-intelligent, hoogbegaafdheid en de verschillende intelligenties die Howard Gardner onderscheidt. We gaan aan de slag met het herkennen van hoogbegaafdheid bij kinderen aan de hand van hun gedragingen in jouw praktijk. Verder: Het bekende ‘top-down’ leren, leren-leren, typen hoogbegaafdheid (forum op internet) en wat je eigen (voor)oordelen zijn op het weigergedrag van kinderen.

 

Veel hoogbegaafde kinderen hebben het bijltje er al bij neergegooid, voordat ze bij jou komen. Ze gedragen zich naar de ideeën van de leerkracht en geloven dat ze dom, onhandelbaar, stom of gek zijn. We zullen het daarom uitgebreid hebben over het Pygmalion-effect.

De beste opleiders

Op de Academie krijg je les van inspirerende docenten uit het werkveld. Samen met jou geven zij deze opleiding inhoud, kwaliteit en spelvreugde.

 

Charlotte Visch, BA

Docent

Alle opleiders van De Academie
Janieke Duijf Integratieve Counselor

Wil je meer weten?

Ik beantwoord graag je vragen. Mail me of stuur me je telefoonnummer. 

Wil je een persoonlijk advies-op-maat? Neem dan contact met me op! 

Sfeer proeven? Kom naar ons Open Huis.

2. Het beste voor jezelf

KinderCoach zijn gaat natuurlijk ook over jezelf als mens. In de opleiding werk je ook aan je eigen geluk. Dat is ook nodig: vanuit jouw menskwaliteiten help je een kind met zijn ouders. Populair gezegd: je kunt iemand niet verder helpen dan je zelf ver bent. Zelfinzicht en zelfkennis zijn essentieel, de opleiding biedt je dan ook alle mogelijkheden om als mens te groeien en als professional te ontwikkelen.

Onze visie op persoonlijke en ethische ontwikkeling

  • Versterken van veerkracht, zelfvertrouwen, zelfstandigheid, zelfrespect en zelfbeschikkingsgevoel en autonomie van kinderen.
  • Helpen bij zaken waar ouders last van hebben: ongehoorzaamheid, zeuren, ruziënde kinderen, liegen, gewelddadige kinderen en de bagage van ouders zelf, die van invloed is op het gezin.
  • Ethiek en de rechten van het kind. Je professionele betrouwbaarheid in het handelen volgens de ‘regels van het vak,’ zoals beroepsmatige, persoonlijke, ethische en juridische grenzen.
  • Inzetten van je menskwaliteiten (zoals nieuwsgierigheid en compassie) en het functioneel hanteren van (eigen)emoties tijdens de interactie met het kind en de ouders.
  • Het beïnvloeden van het veranderingsproces van het kind en de ouders. Hierdoor faciliteer jij hen om optimaal van hun zelfhelende en zelfsturende mogelijkheden en hulpbronnen gebruik te maken.
  • De natuurlijke fasen van het veranderingsproces waar het kind en de ouders doorheen gaan om hun doelen te behalen.
  • Je ontwikkelt je doorgroeicompetentie: je leert vaardigheden om ook na de opleiding jezelf te blijven ontwikkelen als professioneel KinderCoach.
Terug
Terug

1. De beste wegwijzer voor het kind

Het kind heeft recht op de beste KinderCoach van Nederland. Dat is iemand die oprecht nieuwsgierig is naar de wereld van het kind: zijn overtuigingen, mogelijkheden, belemmeringen, gevoelens, aanleidingen voor gedrag, klachten en wensen. Iemand die voor en met ieder kind een eigen unieke therapie wil creëren. Zo’n KinderCoach kun jij zijn voor de kinderen die komen in jouw praktijk.  

Wij beschouwen het kind als deskundig op zichzelf. Het kind weet bewust of onbewust wat het echte probleem is, wat de oplossingen zijn en met welke middelen het zijn probleem wil oplossen. Kortom: ‘het kind weet het, kan het en doet het.’ Je aanpak is vraaggestuurd: de vraag van het kind is leidend. Je werkt procesgericht: je coacht het kind door de stappen van zijn eigen veranderingsproces. Van zijn ellende naar zijn geluk. Je maakt gebruik van het beeldend vermogen: trance, visualisatie, imaginatie en alle materialen die in je Integratieve KinderCoachingspraktijk hebt. Zoals verkleedkleren, zwaarden, pistolen, een tent, knuffels, (prenten)boeken, een winkeltje, (hand)poppen en poppenkast, etc. Alles wat nodig is om het zelfhelend vermogen te activeren. Je werkt met allerlei beïnvloedingsinterventies waaronder Speltherapie.

Terug
Terug

3. Wetenschappelijk onderbouwd

Je leert een beroep dat is gestoeld op het wetenschappelijk effectonderzoek (Wampold et al, 2000, 2015). De Nederlandse Academie is gespecialiseerd in kortdurende Integratieve KinderCoaching, KinderCounseling & KinderPsychotherapie, een gewild ‘product’ bij verwijzers en ouders. De bevindingen van onderzoekers zoals Wampold geven aan dat je werkmodellen en interventies niet meer dan 1% bijdragen aan het totale effect van je begeleiding. Het leeuwendeel van het effect wordt door de cliënt (kind) zelf bewerkstelligt. Daarom leren wij je om op directe en indirecte wijze het zelfhelend vermogen van het kind te activeren en te stimuleren. Op deze wijze (her)neemt het kind het gevoel van autonomie, eigenwaarde en daardoor grip op het eigen leven. 

Ondertussen zijn we met deze ontwikkeling aanbeland in de 3e generatie integratieve ontwikkeling in Coaching, Counseling en Psychotherapie. Dit Nieuwe Paradigma in de Veranderkunde is op De Nederlandse Academie ontwikkeld en heeft als kenmerk: volledig client based en outcome measured, positieve psychologie, sturend op het veranderingsproces met behulp van effectieve beïnvloedingstechnieken. Je ontwerpt een uniek actieplan samen met het kind.

Terug
Terug

De visie van pedagoog Janusz Korczak

“Aan de basis van het pedagogisch handelen, ligt het zien met je hart”
Janusz Korczak (1878-1942), één van de belangrijkste grondleggers van de Rechten van Kind.

Het werk van Janusz Korczak is een belangrijke bron van inspiratie op de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. In de opleidingen tot KinderCoach Practitioner, Integratieve KinderCounselor en MasterKindertherapeut ECP in Integratieve Psychotherapie staan de Rechten van het Kind en het gedachtegoed van Korczak centraal.

De Academie is het enige opleidingsinstituut in Nederland met een Janusz Korczak Award. Dit is een erkenning en waardering voor de unieke werkwijze op De Academie in professioneel begeleiden van kinderen. Deze werkwijze is geheel Child-Based en gegrond in de 3e generatie integratieve benadering in Coaching, Counseling en Psychotherapie. Naast deze basisattitude in het werken met kinderen leer je in onze opleidingen ook de theoretische concepten en de technieken om dit gedachtegoed op een professionele wijze in de praktijk te brengen. 

Het gedachtegoed van Korczak wordt gekenmerkt door de volgende vijf principes:

  1. Respect voor het kind (als mens) in iedere levensfase.
  2. Een gelijkwaardige relatie tussen volwassene en kind.
  3. Het recht van het kind te zijn zoals het is.
  4. Het recht van het kind op de dag van vandaag.
  5. Het recht van het kind op zijn eigen ontwikkeling.

 

Geen theorie, maar idealen!

Janusz Korczak

Korczak heeft nooit een systematische pedagogiek geformuleerd. Hij heeft zijn gedachten over kinderen vooral tot uiting gebracht in sterk beeldende beschrijvingen van wat er tussen volwassenen en kinderen gebeurt. Zo bevat zijn boek “Hoe houd je van een kind?” veel pedagogische ideeën, die gebaseerd zijn op de talloze ervaringen die Korczak als arts had opgedaan tijdens de vele bezoeken aan gezinnen. Het boek appelleert aan onze eigen waarneming, intuïtie en fantasie. Beter dan via de wetenschap kunnen wij langs deze weg het onbekende kind op het spoor komen, en ontdekken dat het “een perkament” is, dicht beschreven met hele kleine hiërogliefen, die je slechts gedeeltelijk kunt ontcijferen”.
De praktijk en de daarop gebaseerde gevoelens en niet de kennis van theoretische stelsels bepaalden Korczaks omgang met het kind: “vaak schuif ik een theorie terzijde, zelden mijzelf”. Als er één punt uit zijn denken over opvoeding naar voren gehaald moet worden is dat wel het idee van “respect” voor het kind. Korczak geeft aan: 

  • Leer eerst jezelf kennen, voordat je kinderen wilt leren kennen.
  • Kijk eerst wat je zelf kunt, voordat je begint de rechten en plichten van kinderen af te bakenen.
  • Je bent zelf het kind onder al die kinderen dat je vóór alles moet leren kennen, opvoeden en opleiden. Het is een van de meest kwalijke fouten te denken dat pedagogie een wetenschap is die het kind betreft en niet de mens.
  • De opvoeder heeft niet de plicht de verantwoording voor een verre toekomst op zich te nemen, maar hij is wel volledig verantwoordelijk voor de huidige dag.
  • Laten we ervan uitgaan dat we van een krachtige jonge eik een poëtische berk willen maken of van een fragiele berk een robuuste eik. We beginnen te snoeien, te zagen, te breken, te verbuigen – totdat de boom afsterft. Nee… zo’n belachelijke vergissing zouden we bij een boom nooit maken, maar wel bij een kind.

 

Interessante boeken:

• Korczak, J. Het recht van het kind op respect. (vertaling en bewerking R. Görtzen) Amsterdam 2007
• Korczak, J. Hoe houd je van een kind. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2010
• Korczak, J. De republiek der kinderen. (vertaling en bewerking R. Görtzen), Amsterdam 2012

Zie ook de website van de Janusz Korczak Stichting: www.korczak.nl

Terug
Terug

"*" geeft vereiste velden aan

Welkom, we helpen je graag!

Vertel ons meer over jouw vraag of wens, zodat de juiste persoon jou kan helpen.

Naam*

Geef aan over welk gebied of opleiding je vraag gaat.
Wil je een persoonlijk advies?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Terug
Terug

Inschrijven voor Kinderen en hoogbegaafdheid

Terug
Terug

Reserveren

Kinderen en hoogbegaafdheid

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Naam*
Adres*
Hidden
Hidden

Terug
Terug

Schrijf je in voor

Kinderen en hoogbegaafdheid

Start: maandag 24 maart 2025 | Investering €550

Terug
Terug